رسانه باید دانشگاه باشد

نویسنده: سعید ابوالقاضی

بیانات حضرت آیت الله خامنه ای درباره هنر و رسانه, صدا و سیما, سینما و فیلم مستند, خبر, فضای مجازی, مطبوعات و نشریات

کتاب رسانه و اصول کار رسانه‌ای مجموعه‌ای زیبا، دقیق و موشکافانه در مورد رسانه‌های مختلف شنیداری، دیداری، نوشتاری، مجازی و... است که از بیانات رهبر معظم انقلاب از سال 1365 تا 1401 استخراج شده و در هفت فصل دسته‌بندی شده است. اصلاح فرهنگ عمومی، از همه‌ی کار‌ها مهم‌تر است؛ کتاب، فیلم، هنر، صداوسیما، در همه‌ی برنامه‌هایش -چه هنری، چه خبری و چه گزارشی- دائماً باید در خدمت فرهنگ عمومی کار کند. علما و امامان جمعه و خطیبان و مبلّغان و جامعه‌ی روحانیان محترم و معظّم نیز -در هر بخشی که هستند- باید برای ترویج فرهنگ صحیح اسلامی تلاش کنند. جهت‌گیری عمده‌ی مطبوعات، سازمان‌هایی که مخصوص کار تبلیغی هستند باید در این جهت بکوشند. اگر ان‌شاءالله یک تلاش هماهنگِ صحیحِ جهت‌یافته وجود داشته باشد، ملّت ما هم آماده‌ی پذیرش هستند و در واقع، فطری، یعنی جزء فطرت افراد یک جامعه و دقیقاً عینِ امورِ ذاتی می‌شوند.

این برش کوتاهی از توصیه‌های دلنشین رهبر معظم انقلاب در مورد جهت‌گیری کلی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران است.

رسانه که از ابزار‌های بسیار مهم و به فرموده رهبر معظم انقلاب از بمب اتم قوی‌تر است، همواره تأثیر بسیار بالایی از روی افکار عمومی داشته و با گسترش علم و فناوری‌های جدید، اشکال جدیدی از رسانه نیز منتشر شده است که می‌بایست از فرصت‌های آن استفاده و از آسیب‌های آن جلوگیری نمود. از این رو و با توجه به اهمیت ویژه این موضوع، کتاب رسانه و اصول کار رسانه‌ای که مجموعه‌ای زیبا، دقیق و موشکافانه در مورد رسانه‌های مختلف شنیداری، دیداری، نوشتاری، مجازی و... است، از بیانات رهبر معظم انقلاب از سال 1365 تا 1401 استخراج شد و در هفت فصل دسته‌بندی و در اختیار فرهیختگان رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف قرار داده شده است. فصل اول کتاب درباره اهمیت و جایگاه هنر و رسانه در دنیا و در جمهوری اسلامی است. فصل دوم کتاب درباره سینما و فیلم مستند و اهمیت آن، راهبرد‌هایی برای پیشرفت آن و در نهایت توصیه‌هایی به اهالی سینما و فیلم مستند است. در فصل سوم رسانه‌های نوشتاری مانند مطبوعات و نشریات از دیدگاه رهبر معظم انقلاب بررسی شده است. این فصل علاوه بر اهمیت و جایگاه مطبوعات و نشریات و توصیه‌هایی در باب نحوه کار مطبوعاتی، گفتاری تحت عنوان آزادی، انواع آزادی، شرایط آزادی و همچنین آزادی بیان از منظر رهبر انقلاب را در خود جای داده که ارزش فصل را دو چندان کرده است. فصل چهارم به دشمن‌شناسی رسانه‌ای و هالیوود و نقشه‌های دشمنان که توسط رسانه در حال اجرا است، پرداخته شده است. این فصل نیز ابعاد مختلف دشمن‌شناسی رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده که جای خالی آن در میان مباحث رسانه‌ای بسیار خالی بود. در فصل پنجم صداوسیما یا همان رادیو و تلویزیون که در بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری است گنجانده شده و توصیه‌هایی به اهالی صداوسیما و رسانه ملی شده است که اغلب مردم تحت تأثیر آن هستند و می‌تواند نقشه راه اهالی صداوسیما باشد. فصل ششم اصول کار خبری در تلویزیون و رادیو را در خود جای داده است و آسیب‌شناسی کار خبری در صداوسیما به طور کامل آمده است. در نهایت فصل هفتم کتاب به فضای مجازی اختصاص داده شده که امروزه بسیار مورد توجه مردم بوده و علاوه بر منافع و فرصت ‌هایش، به شدت نیز آسیب‌های فراوانی به همراه داشته و خواهد داشت. در هر فصل سعی شده اهمیت آن رسانه از منظر رهبر انقلاب بررسی، آسیب‌شناسی آن رسانه مشخص و راهبرد‌ها و وظایف مربوط به آن معین گردد تا نقشه راه تمام رسانه‌های مطرح در جمهوری اسلامی ایران از نظر رهبر انقلاب مشخص گردد و چراغ راهی برای اهالی رسانه باشد. در نهایت در بخش ضمیمه کتاب، برخی سیاست‌های کلی نظام در مورد رسانه و احکام مختلف در رابطه با آن منتشر شده است.
سعید ابوالقاضی

ویژگی‌ها

موضوع
بیانات رهبری
نویسنده
سعید ابوالقاضی
شابک
978-622-285-176-7
تعداد صفحات
261
سال انتشار
1401
نوبت چاپ جاری
دوم
وزن
280
تاریخ بروز رسانی اطلاعات
1401/10/20
ناشر
شهید کاظمی

6 محصولات مشابه در شاخه های مختلف:

محصولات مرتبط

شما میتونید سفارش بدید: مقدار این محصول